hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چهارمحال و بختیاری| از آلودگی صوتی تا سد معبر

چهارمحال و بختیاری| از آلودگی صوتی تا سد معبر

اگرچه رشد مشاغل شهری طی سال‌های اخیر، افزایش تعداد اشتغال و رونق کسب‌وکار را به دنبال داشته، اما در این میان فعالیت برخی صنایع کارگاهی در مناطق مسکونی و شهری مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

 به گزارش جهانبین نیوز؛ تعداد زیاد و تنوع کارگاه‌های مزاحم شهری در برخی محله‌های بروجن ازجمله خیابان‌های خیام و رازی، بلوار بوعلی و خیابان 15 خرداد و... سلب آسایش ساکنان آن‌هم به علت مقدار قابل‌توجه آلاینده‌های زیست‌محیطی مانند سروصدا و گردوغبار برجای‌مانده از این مشاغل را در پی داشته است. حجم بالای متقاضیان این صنوف کارگاهی از یک‌سو عدم حذف چنین مشاغلی از سوی دیگر، سال‌هاست که نیازمند اتخاذ تصمیم برد ـ بردی است که بتوان از طریق آن، هم رضایت صاحبان صنایع را تأمین کرد و هم معضل‌های ناشی از آن را کاهش داد. جهان پناه یکی از ساکنان خیابان رازی بروجن از صدای گوش‌خراش دستگاه‌های برش آهن و آلومینیومی می‌گوید که سال‌هاست سبب ایجاد اختلال در آسایش عمومی شده است. او با بیان اینکه گاهی همسایه‌ها به ستوه آمده و قصد اعتراض دارند، افزود: بسیاری از صاحبان این صنایع، افراد باسابقه، خوش‌اخلاق و ملاحظه‌کاری هستند که این مسائل مردم را از اعتراض بازمی‌دارد.

بهداشت حرفه‌ای در صنایع نیمه مزاح رعایت نمی‌شود

محمدحسن کرمی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن با بیان اینکه عدم رعایت بهداشت حرفه‌ای تهدیدی برای سلامت صاحبان صنایع و ساکنان اطراف است، اظهار داشت: متأسفانه این مهم توسط استادکاران و نیروهای شاغل در این حرفه‌ها رعایت نمی‌شود. او افزود: در این خصوص تاکنون برای 50 کارگاه صنفی کوچک اخطار کتبی صادرشده و صاحبان 15 کارگاه بزرگ با تشکیل پرونده در محاکم قضایی، موظف به پرداخت جریمه نقدی، تحمل حبس و رعایت موارد بهداشتی شده‌اند.

آلودگی صوتی برخی صنایع بیش‌ازحد مجاز است

مرتضی منصوری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شهرستان بروجن در این خصوص گفت: آلودگی صوتی ایجادشده توسط برخی صنایع موجود در سطح شهر بروجن، بیش‌ازحد مجاز است.

او با بین اینکه تاکنون هیچ‌گونه استعلامی در خصوص ایجاد و یا فعالیت صنایع کارگاهی در سطح شهر بروجن از محیط‌زیست اخذ نشده، افزود: ایجاد سازوکار قانونی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به‌منظور نظارت بر عملکرد اصناف کارگاهی و رفع خلأ موجود بیش‌ازپیش ضروری است.

شهرداری بروجن در حل مشکل صنایع نیمه مزاحم دست‌تنها است

کامران حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر بروجن گفت: شهرک صنایع کارگاهی بروجن در زمینی به مساحت 680 هزارمتربع در کیلومتر 2 از محور بروجن مبارکه احداث‌شده است. او با بیان اینکه طی 4 سال گذشته بیش از 800 پلاک ثبتی از طریق مزایده به مالکان واگذارشده، افزود: علیرغم وجود زیرساخت آب، برق، گاز، فاضلاب و جدول‌کشی و آسفالت معابر، متأسفانه تاکنون اقدامی در خصوص ساخت‌وساز از سوی خریداران انجام‌نشده است. رئیس شورای اسلامی شهر بروجن با بیان اینکه تنها بخشی از زیرساخت‌ها در فاز 2 این شهرک باقی‌مانده، تصریح کرد: شرایط برای انتقال صنایع نیمه مزاحم در فاز 1 شهرک احداث‌شده فراهم بوده و این مهم نیازمند همکاری مشترک میان فرمانداری، دادستانی، مجمع امور صنفی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی است.

و اما واقعیت چیز دیگری است

بازدید و بررسی میدانی حکایت از آن دارد که تنها 30 درصد از معابر فاز 1 شهرک صنایع کارگاهی بروجن زیرسازی، جدول‌کشی و آسفالت شده است. روشنایی و بهسازی معابر به‌صورت کامل اجرانشده و این موضوع مشکلاتی را برای ساکنان به‌ویژه در فصل زمستان ایجاد می‌کند. علیرغم واگذاری بیش از 800 پلاک ثبتی به متقاضیان، تنها بخشی از مالکان اقدام به ساخت‌وساز کرده و این در حالی است که برخی مسائل فنی از قبیل مشخص نبودن مختصات بر و کف، مشکلاتی را پس از احداث برای نصب انشعابات به وجود آورده است. به گفته یکی از ام دی اف کاران، مالکیت برخی از پلاک‌ها به‌صورت عمده در دست افرادی ست که هیچ‌گونه سابقه و ارتباط کاری با مشاغل فنی و حرفه‌ای نداشته و اکنون باقیمت بالا به متقاضیان فروخته و یا کرایه داده می‌شود. استادکار مکانیک خودروهای سواری شاغل در این شهرک تازه تأسیس نیز گفت: تاکنون 400 میلیون تومان جهت احداث کارگاه در این شهرک هزینه کرده و مشغول به فعالیت شده‌ام و این در حالی است که سایر همکاران ‌همچنان در سطح شهر فعالیت می‌کنند. یکی از صاحبان صنایع نیمه مزاحم فعال در خیابان‌های رازی و خیام بروجن گفت: شرایط و زیرساخت‌های لازم برای نقل‌مکان به شهرک جدید فراهم نبوده و این موضوع اصناف را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

شرایط برای انتقال صنایع نیمه مزاحم فراهم نیست

مسعود ملکی، فرماندار بروجن با بیان اینکه در رفع مشکل موجود، مطالبات صاحبان صنایع و همشهریان بروجنی به یک اندازه شنیده و پیگیری شده است، گفت: با توجه به توسعه شهرنشینی و رشد فزاینده جمعیت، ایجاد شهرک صنایع کارگاهی، توسعه مشاغل صنعتی و رونق کسب‌وکار را به دنبال خواهد داشت.

او با بیان اینکه شهرداری و دستگاه‌های خدمات رسان موظف به ایجاد شرایط و زیرساخت‌های لازم به‌منظور استقرار صنایع کوچک در شهرک صنایع کارگاهی می باشند، افزود: با بررسی های صورت گرفته همچنان شرایط برای انتقال صنایع نیمه مزاحم فراهم نمی‌باشد. رئیس کارگروه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری اضافه کرد: برخی مسائل و زیرساخت‌ها از قبیل بهسازی و آسفالت معابر، واگذاری پلاک‌ها، تکمیل فاز 2 شهرک و نصب انشعابات و... همچنان حل نشده باقی‌مانده است. او افزود: شهرداری بروجن و سایر دستگاه‌های خدماتی موظفند در کوتاه ترین زمان ممکن مقدمات استقرار صنایع نیمه مزاحم در این شهرک کارگاهی را فراهم نمایند.

ملکی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل فاز 1 و 2 این شهرک در سال جاری، صنایع موجود در سطح شهر به‌صورت صنفی و طی مدت‌زمان تعیین‌شده به شهرک جدیدالاحداث منتقل خواهند شد. او افزود: به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی و بنابر آئین نامه شماره 108138 مورخ 20/8/95 هیئت‌وزیران، بیست‌وپنج شغل و صنف شامل اماکن تولید مواد شیمیایی و مواد محترقه، دامداری، مرغداری، تولید لوله سیمانی، تولید کاشی و سرامیک، سنگ‌بری، کشتارگاه دام و طیور، شارژ گاز در کپسول، تعمیرات ماشین‌آلات، فلزکاری، ریخته‌گری، جوشکاری و... به دلیل آلودگی و مزاحمت زیاد و شرایط ناایمن نمی‌توانند در محدوده شهر فعالیت کنند و مشمول تعطیلی و انتقال قطعی به خارج از شهر یا به شهرک صنعتی، مجتمع‌های صنفی مجاز و شهرک‌های کشاورزی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد